Toiminnan esittely

Iltapäiväkerhomme on aloittanut toimintansa syksyllä 2015.

Toimimme koulujen iltapäivätoiminnalle varatuissa tiloissa, jonne lapset tulevat suoraan koulupäivän jälkeen. Meillä on tiloja käytössämme, joten saamme toimittua pienryhminä erillisissä tiloissa, joissa lapset mm. tekevät läksyt, askartelevat sekä rauhoittuvat koulupäivästä. Välipala syödään koulun ruokasalissa.

Ulkoilun, läksyjenteon, rauhoittumisen, välipalan ja vapaan oleskelun lisäksi iltapäivään sisältyy toiminnallinen osuus useana päivänä viikossa. Tuolloin mm. leikitään ohjatusti liikunta- ja ulkoleikkejä, askarrellaan, kuunnellaan äänikirjoja ja pelataan lautapelejä. Lapsille jää päivittäin aikaa myös omaehtoiseen leikkiin ja vuorovaikutukseen muiden lasten kanssa. Otamme huomioon kunkin lapsen henkilökohtaisen jaksamisen ja mielenkiinnon ohjattuun toimintaan, ja halutessaan lapsi saa myös leikkiä omatoimisesti.

Yhteisöllinen tekeminen liikunnassa ja muussakin toiminnassa tukee kaikkien lasten sosiaalista kehitystä. Kiusaaminen on kerhotoiminnassa erityisen huomion kohteena ja siihen puututaan välittömästi ja ennakoivasti.

Hintoihin kuuluu lapsen vakuuttaminen (Espoon kaupungin ottama tapaturmavakuutus, joka on voimassa myös matkan kotiin suoraan iltapäiväkerhosta) sekä terveellinen välipala. Välipalahetki on osa päivän valvottua ohjelmaa, jossa ohjaajat korostavat hyviä ja terveellisiä ruokatapoja sekä ruokailuhetken rauhoittamista. Taavinkylän iltapäiväkerhossa välipalan toimittaa Espoo Catering. Muissa iltapäiväkerhoissa välipalan toimittaa palveluntuottaja.

Päivärytmi

  • n.12-13.30  Ulkoilu, läksyjen teko ja rauhoittuminen koulupäivästä
  • n.13-14  Terveellinen välipala, ulkoilua
  • n.14-15  Toiminnallinen osuus (liikuntaa, askartelua, lautapelejä, lukupiiri yms.)
  • n.15-17  Ulkoilu, läksyjen teko, kädentaidot, pelit, kotiinlähtö

Päivärytmi on viitteellinen ja muokkautuu mm. lukujärjestysten mukaan. Pyrimme ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon jokaisen lapsen mahdolliset erityistarpeet esim. levon tai ulkoilun suhteen. Päivärytmin puitteissa lapset voivat käyttää koulualueen ulkotiloja mahdollisuuksien mukaan leikkimiseen ja liikkumiseen omatoimisesti ohjaajien valvonnassa.